Dinosaurprosjektet vårt

Nå på våren har barna i Solbakken barnehage deltatt på et dinosaurprosjekt. En viktig del av Reggio Emilia filosofien er å la barna medvirke i sin egen hverdag. Over tid har barna gitt uttrykk for at de synes dinosaurer er spennende, gøy og interessant. Denne interessen har vi tatt på alvor og presentert barna for et prosjekt der de selv er regissører.

Hele prosjektet har barna selv drevet frem. Vi har hatt mange interessante samtaler rundt dinosaurer og spørsmålene har vært enda fler. Hvorfor spiser noen kjøtt og noen bare planter? Legger de faktisk egg? Hvordan ser det ut? Har noen skarpe klør og pigger på ryggen? Spørsmålene har vært drivkraften i prosjektet. Barna har derfor tegnet sine egne versjoner av dinosaurer, de har laget bosteder til dinosaurene ved hjelp av gjenbruk av pappesker, de har samlet steiner som på magisk vis har blitt til egg og de har brukt papp til å utforme sin egen dinosaur. Ved et slikt prosjekt opplever vi hvor meningsfylt det kan være at barna selv setter agendaen og at jobben vår som en støttende, veiledende og tilstedeværende voksen er med på å holde liv i prosjektet over tid.