TRYGGHET
Fra dagen barnet starter i barnehagen ønsker vi å skape trygge og glade barnehagebarn. Gjennom å bli godt kjent med oss som jobber her, de andre barna, rommene og rutinene. Gjennom å skape denne tryggheten vil de etterhvert være på søken etter andre utfordringer, som motorisk, språklig, sosial og kognitiv utvikling. Lek og vennskap vil være i fokus.
Hele tiden ønsker vi å se enkeltbarnet, lese deres behov og interesser, og med utgangspunkt i dette se at barnet opplever mestring og utvikling. Gjennom å få muligheten til å påvirke sin egen dag. Deres synspunkter blir selvsagt vektlagt i samsvar med deres alder og modenhet. På denne måten kan barna få et innblikk og en forståelse i av demokratiske prinsipper. Det er viktig å bli kjent med de demokratiske prosesser - støtte hverandre, lytte til andre, akseptere andres tanker og meninger, men også kunne stå opp for sine egne meninger. For å kunne bidra til dette trenger vi grunnleggende holdninger og verdier hos de voksne som er forankret i oss, som forbilder for barna.
GODE FORBILDER
I Solbakken skal alle voksne være gode forbilder og bidra til barnets helhetlige utvikling.
Vi har som mål at hvert enkelt barn i Solbakken skal møte voksne som er:
- imøtekommende • kreative • respektfulle
- inkluderende • anerkjennende • undrende
- omsorgsfulle • forståelsesfulle • nytenkende
- lyttende • engasjerte • deltakende
- observerende • interesserte • åpne
- deltagende
I Solbakken barnehage jobber vi på flere måter for å kunne oppnå dette. Vi bruker positiv konfliktløsning etter ICPS-metoden (Kari Lamer), som er en god måte å løse problemer og konflikter på. I tillegg til problemløsningsmodellen arbeider personalet med refleksjon, veiledning, samarbeid på tvers av fløyene og opplæring både internt og ekstern.
POSITIV KONFLIKTLØSNING
Trinn 1: Klargjøring av problemet
- Hva skjedde? Hvordan skjedde det? Hvem var der?
- Spør aldri hvorfor!
Trinn 2: Forslag til løsninger
- Alle får komme med forslag, og alle blir tatt seriøst.
- Det er ikke meningen at den voksne skal løse situasjonen for barna!
Trinn 3: Vurdere løsningsforslagene
- Alle er med å vurdere!
Trinn 4: Valg av løsning
- Alle blir enige om en felles løsning. Det planlegges hvordan man kan leke videre. Alle må holde sin del av avtalen.
Trinn 5: Evaluering
- Voksne følger opp at leken opprettes igjen eller at avtalene holdes. Vi må også se om løsningen fungerer, og dersom ikke må vi sammen med barna finne en annen løsning.