5 om dagen-barnehage

Vi er en 5 om dagen-barnehage. Det vil si at vi har fokus på sunn mat, frukt og grønnsaker.

Matvaner etableres tidlig, og innholdet i måltidene som serveres er av stor betydning. Mat og måltider er en sentral del av barnehagen, og måltidene i barnehagene utgjør en betydelig del av barnets totale kosthold. Vi har et stort fokus på et allsidig kosthold i Solbakken, og Kirsten holder seg kontinuerlig oppdatert.

Som en 5 om dagen-barnehage får barna i Solbakken servert grønnsaker i eller til måltidene hver dag, og de får oppkuttet frukt eller grønnsaker på ettermiddagen.

Som en 5 om dagen-barnehage får barna også sanse dette i nye former utenom måltider (blant annet ved å lukte og å ta på).

Som en 5 om dagen-barnehagen øver vi på å smake - hver dag! Derfor har vi alltid noe tilgjengelig.

Som en 5 om dagen-barnehage snakker og undrer vi oss om hvor frukten og grønnsakene kommer fra, og innimellom dyrker vi noe selv.

I tillegg har vi gjennomført Fiskesprell-kurs som gir økt bevissthet om fisk og sjømat i kosthold. I Solbakken har vi fiskemåltid en dag i uka, samt tilbyr fiskepålegg hver dag.